2.7.13

v 37 (36+2)

Inledningen på v 37 har varit allt annat än kul och smärtfri. Vaknade i söndags morse med sprängande huvudvärk som vägrade ge med sig. Efter en hel dags kämpande med diverse tablettknaprande gav jag upp och ringde min barnmorska. Jag blev lite smått orolig för en sen havandeskapsförgiftning så ville att hon skulle kontrollera mitt blodtryck. Väl där konstaterade vi att det var lika stabilt och fint som vanligt 120/60. När vi gick igenom min journal så hade förlossningsläkaren på Karolinska noterat att jag skulle höra av mig om huvudvärken kom tillbaka (efter ögoninflammationen vid midsommar). Sagt och gjort, barnmorskan skickade mig till förlossningen på Karolinska.

Efter inskrivningen fick jag väldigt snabbt träffa en barnmorska som med hjälp av CTG kontrollerade att lilla Freja hade det bra inne i magen, och det hade hon, phuu! Jag däremot hade två sammandragningar på tio minuter och ganska ont (som molande mensvärk ungefär). Jag fick lämna urinprov för att utesluta havandeskapsförgiftning. Läkaren konstaterade senare att jag hade utslag för vita blodkroppar och satte mig på en femdagars antobiotikakur för urinvägsinfektion. Men ingen havandeskapsförgiftning, tuuuur! Sammandragningarna hade heller inte börjat påverka livmoderhalsen så det var ingen förlossning på g.

När vi hade väntat fem timmar, träffat tre olika neurologer och en förlossningsläkare så bestämde de sig för att låta mig ligga kvar över natten för observation och ytterligare tester och skiktröntgen. Ååhhh jag som ville åka hem (fast ändå glad att de tar mina symptom på allvar)! Jag fick sova kvar över natten, med konstant CTG-bevakning och smärtstillande för huvudet. I dag på morgonen så gjordes en skiktröntgen av mitt huvud, allt såg ok ut. Skönt!

Vid lunch kom jag hem, med en välmående bebis i magen och med halva Apotekets läkemedelsförråd.. Nu ska jag knapra tabletter, vila och hoppas slippa må dåligt sista veckorna av graviditeten när det ända jag vill är att njuta av sista tiden med Freja i magen!

Inga kommentarer: