16.5.11

KLUVEN

När jag får beslut i min hand kan jag ibland bli kluven och helt plötsligt inte veta vilken väg jag ska gå, eller bara bli osäker på ifall den åsikten jag hade från början var/är korrekt. Varför är det så? Lägenhetsköp är en skör balansgång mellan galenskap och säker investering. I Stockholm känns det mer som galenskap än någonting annat. Priserna pressas upp av köpgalna Stockholmare med på tok för mycket pengar som bara ska ha, ha, ha till vilket pris som helst. Då ställer jag mig frågan; Hur vet jag att jag inte betalar på tok för mycket?

Vi ska i eftermiddag lämna ett förhandsbud på en lägenhet i Vasastan. Dryga 60 kvm, fantastiska sekelskiftesdetaljer och enorm rymd. Tyvärr ingen balkong och ingen hiss. Vad är det värt? Hur sätter man pengar på något som inte finns? Svårt läge och jag vet varken ut eller in. Snittpris, javisst men samtidigt ganska missvisande på speciella objekt. Sen har vi dilemmat med lockpris. Stockholmsmäklarnas bäste vän och ständigt förekommande. Lägenheter läggs ut med ett kvadratmeterpris om dryga 40 000 per kvadratmeter och säljaren förväntas få 70 000 kr. Hur kan det inte vara ett lockpris? Kom igen, lägenhetspriserna låg runt fyrtiotusen 2004.

Phuuu, inte mycket att göra, får helt enkelt gå på magkänslan!

2 kommentarer:

Tilde sa...

har lägenheten en modern inredning som höjer priset eller är det läget som höjer priset? vad kan man aldrig ändra på? läget. ett attraktivt läge är ALLTID en säker investering. balkong och hiss kan alltid tillbyggas, men ett "läge" kan man ALDRIG ändra på.

Anna sa...

Ja, jag håller definitivt med dig Tilde. Det är bara så mycket pengar det handlar om, så gäller att vara lite eftertänksam ändå :)