10.11.11

KORTSLUTNING

När jag kom hem från jobbet tänkte jag vara duktig och byta ut vägguttagen i köket inför morgondagens montering av glasskivan.. Klart jag klarar det här, tänkte jag! Slog från automatsäkring nummer sju i proppskåpet, likt el-Jannes instruktion, och började pilla med skruvmejseln för att få bort det gamla vägguttaget.. Tyckte att jag hade gjort allt rätt, när det bara helt plötsligt knäpper till och blir bäcksvart! Ja, tjena - vad gör jag nu!

Fort ut i el-skåpet och försöker slå till jordfelsbrytaren, men nej inget ljus och sen slår den tillbaka! Panikslagen drar jag fram och tillbaka i spaken men inget händer.. Springer i morgontofflorna ner till entretavlan och får tag i numret till el-jouren för akuta ärenden. Är detta akut, tänker jag ena sekunden och den andra sekunden svarar en kille: "Larmcentralen el!" Jag beskriver mitt ärende smått osammanhängande och han förstod säkert inte hälften så han sa bara "Jag skickar en elektriker!" När elektrikern väl kom var det tydligen inte svårare än en kortslutning i el-skåpet, phhhu! Fick en uppläxning och lektion kring att man alltid ska anlita kompetent hjälp, sen skrattade han och åkte vidare... Hahahaha, jag som alltid har fått höra att vi civilingenjörer ska kunna och kan ALLT, hrrrm tydligen inte!

Inga kommentarer: