10.1.12

JULEN 2011

Den 22 december åkte jag och Sofie mot Småland och Skåne för att fira jul hos föräldrarna. Johan åkte först den 23:de p.g.a jobb. Grym roadtrip och grymt sällskap fick fem långa timmar att kännas som två. När jag anlände till Växjö passade jag på att hälsa på min fina vän Lina och hennes, bara några dagar gamla, Anton. Såå otroligt söt! Kvällen spenderades med mamma och pappa som jag inte träffat på ganska länge. Kändes lite märkligt att komma hem med tanke på att mamma och pappa flyttat sedan jag var hemma sist, och för första gången på 20 år firade vi jul på en helt ny plats. Kanske var dags med omväxling iofs!

Dagen före dopparedagen åkte vi traditionsenligt till mormor och morfar och träffade samtliga kusiner, morbröder och mostrar på mammas sida. Mycket trevligt och otroligt god mat som vanligt! Kusinerna blir bara större och större och mer vuxna för varje år (?), konstigt, jag som inte blir äldre, eller? Vi spelade paketspel, blev ovänner, slogs och grät innan de symboliska julklapparna slutligen var öppnade och alla var nöjda. Alltid lika roligt att hetsa varandra och gissa innehåll i paketen medan tärningen inte vill slå sexor, bara ettor.

På julaftons morgon åt vi julfrukost hela familjen. Efter frukost tog jag och Elin en promenad och pyntade lite hemma. Efter lunch började julstöket med mat och dukning för att vara klara lagom till Kalle Anka då farmor, mormor och morfar brukar anlända (så också iår). Efter Kalle, som vanligt, det traditionella julbordet. Tro det eller ej så lyckades jag äta lagom mycket iår och blev inte obekvämt mätt. Fick t.o.m. plats med en ofantlig mängd hemkola och mintchoklad. Senare framåt kvällen åkte julklapparna fram och jag fick som vanligt bara bra klappar och sådant som jag önskat mig. Resten av familjen var också nöjda med sin klappar, så helt klart ett lyckat julklappshandlande iår. Pappa bev så otroligt glad för sin bok "Den ofrivillige Monarken" att han läste ut den samma kväll. Efter några ytterligare timmar med julklappsöppning och godisätande åkte jag till Johan för att fira vidare. Manfred och Ella var fortfarande vakna och vi var otroligt poppis hos Manfred eftersom vår julklapp helt uppenbarligen hade gått hem med dunder och brak, en Blixten McQueen radiostyrd bil. Vi fick julklapp från Johans föräldrar, en otroligt efterlängtad Moccamaster, och jag fick öppna mina julklappar. Otroliga underkläder från Elle MacPheerson och ett par orangea Urbanears. Johan fick en röd fluga från TSF och ett ipadfodral från P.A.P.

Juldagens morgon började jag och mamma tidigt med mellandagsrea på Media Markt och ElGiganten. Efter många om, men och en hel del irritation fick vi tag i tvn som mamma ville ha. Jag blev såklart ansvarig för inkopplingen så snart vi kommit hem. Juldagens förmiddag bestod sen av ganska mycket tv-tittande. Runt lunch tog hela familjen en långpromenad och myste med hästarna, härliga djur! Framåt kvällen lagade mamma en fantastiskt god middag och lite senare kom Johan över och spelade spel med oss.

På annandagens kväll åkte vi tillbaka mot Stockholm, återigen med Sofie som skulle tillbaka från Skåne. Alla var vi ganska trötta så det va inte mycket tjo och tjim på vägen hem direkt.

Inga kommentarer: